Jawa
Tovární značka JawaMotocykly značky Jawa vyhrávaly legendární závody, byly ceněným rodinným dědictvím, ale hlavně byly pracovními motocykly - precizně zkonstruované a vyrobené tak, aby vydržely.
Legenda jménem JAWA se zrodila v roce 1929, kdy Ing. František Janeček vyrobil, ve svém závodě Zbrojovka Ing. F. Janeček, první motocykl. Jednalo se o licenční výrobu motocyklu Wanderer. Slavný Rumpál neboli lidové označení pro Jawa 500 OHC byl prvním motocyklem, který nesl ochrannou známku JAWA.
Ačkoli vznik společnosti byl provázen spoustou šťastných a statečných rozhodnutí jejích majitelů, osud značky JAWA nebyl vždy šťastný… ať se jednalo o znárodnění (převzetí soukromé firmy státem bez náhrady), politicky motivovaná rozhodnutí o přesunu výroby do jiných závodů, dělení společnosti, rušení výroby, apod.
Každý model, který byl ve společnosti JAWA vyroben, v sobě nese příběh – ať už ve formě osudů jejich tvůrců, technických řešení nebo samotných motorkářů.
Příběhy značky JAWA a lidí, kteří za legendou jménem JAWA stáli, si můžete přečíst níže.
Jawa
Výrobní milníky značky JawaJawa
Milníky výroby motocyklů JawaIng. František Janeček - český konstruktér, vynálezce, průmyslník, člověk, k jehož povahovým rysům patřila pracovitost, vytrvalost, rozhodnost, vysoká inteligence ale i velkorysost, skromnost a slušný přístup k lidem. O jeho konstruktérských schopnostech svědčí fakt, že již ve 28 letech, tedy 8 let od svého prvního pracovního angažmá, se stal šéfem všech továrních dílen v Kolbenových závodech (v tehdejší době špičková strojírenská firma). Díky dostatku finančních prostředků si mohl dovolit pracovní experimenty, financovat vlastní výzkumné projekty a kupovat výrobní závody.
Jeho láska k motocyklům pravděpodobně začala v roce 1907, kdy si koupil motocykl značky FN a během dvou let navštívil Německo, Belgii a Anglii, aby se seznámil s tamní tovární výrobou.
Na počátku r. 1918 s blížícím se koncem 1. sv. v. vyhrál, jakožto přední konstruktér firmy Breitfeld, výběrové řízení na vývoj a výrobu krátkých ručních granátů vzor M15. Po válce se stává spolumajitelem několika společností a kromě armádních zakázek rozšiřuje své podnikatelské aktivity do dalších oblastí. Rokem 1922 začíná nová etapa jeho podnikání, a to pod novou ochrannou známkou – iniciálami FJ.
V roce 1929 řeší ing. František Janeček odbytovou krizi zbrojní produkce a kupuje licenci na výrobu motocyklu Wanderer 500 OHV od firmy Wanderer. První ochrannou známku JAWA (JAneček + WAnderer) registruje Zbrojovka Ing. F. Janečka u patentového úřadu v Praze 17.srpna 1929. Historicky nejcennější logo (spojení JAWA a FJ v oválu) bylo zapsáno jako ochranná známka až 31.3.1936.
V roce 1929 řeší ing. František Janeček odbytovou krizi zbrojní produkce a kupuje licenci na výrobu motocyklu Wanderer 500 OHV od firmy Wanderer. První ochrannou známku JAWA (JAneček + WAnderer) registruje Zbrojovka Ing. F. Janečka u patentového úřadu v Praze 17.8.1929. Historicky nejcennější logo (spojení JAWA a FJ) bylo zapsáno jako ochranná známka až 31.3.1936.
První motocykl značky JAWA - JAWA 500 OHV – byl představen na XXI. Mezinárodním Autosalónu v Praze v r. 1929. Motocykl byl během výroby několikrát modifikován, ale pro svou velikost a vysokou cenu (nedostatečnou poptávku) bylo vyrobeno pouze 1.016 kusů.
V roce 1931 přichází, na pozvání Ing. Františka Karla Janečka (syna zakladatele F. Janečka) anglický závodník a konstruktér George William Patchett. Má zkušenosti s výrobou lehkých dvoutaktních motocyklů, tudíž se podílí na přípravě výroby motocyklu JAWA 175 s motorem Villiers. Svou činnost však zaměřuje především na sportovní stroje. Na motocyklu JAWA 500 OHV zvaném „bedna” překonal tehdejší národní rychlostní rekord výkonem 179,5 km/h.
V roce1932 nastává v továrně Zbrojovka Ing. F. Janeček zvrat a zbrojní výroba definitivně ustupuje výrobě motocyklů. Již v následujícím roce tvořil prodej motocyklů 84% z celkového objemu tržeb.
JAWA 175 Villiers byl první motocykl, který se začal vyrábět sériově (i z hlediska cenového se jednalo o převratný model). Prodávala se pod sloganem „Lidový motocykl za lidovou cenu”. Během výroby tohoto modelu docházelo k neustálé modernizaci a technickým vylepšením, takže motocykly z první a poslední série jsou zcela rozdílné modely.
Další milník nastává v roce 1934, kdy do výroby přichází motocykl s motorem vlastní konstrukce - JAWA 350 SV - první cestovní třistapadesátka vycházející ze sportovních strojů konstruovaných G.W. Pattcherem. O rok později se ve stejném rámu objevuje nový motor JAWA 350 OHV.
V Pattchetově týmu konstruktérů se zrodila i JAWA 250, která se začala sériově vyrábět v r. 1935. Další motocykl z tohoto týmu - JAWA 100 Robot, který navrhl nejnadanější konstruktér v týmu Josef Josíf, jenž přešel do Pattchetova týmu na vlastní žádost - se začal sériově vyrábět v r. 1937. Josef Josíf byl jednou z hlavních postav předválečné i poválečné Jawy, stál u vzniku většiny slavných předválečných motocyklů. Po válce jako šéfkonstruktér stál u vzniku neslavnějších motocyklů Jawa („Pérák”, „Kývačka”) a podílel se i na vývoji unifikované řady („Bizon”).
Dne 4.6. 1941 umírá ve věku 63 let zakladatel legendy JAWA Ing. František Janeček. Za svůj život získal mnoho titulů; jeden z nich, motocyklový král, nejlépe vypovídá o jeho přínosu a pozici v motocyklovém průmyslu před 2. světovou válkou. Novým generálním ředitelem zbrojovky se stává JUDr. Jaroslav Frei. Ačkoli se nový ředitel jistě zasadil o vývoj dalších ikonických motocyklů, osud, který firmu čekal po skončení 2. sv.v. (tzn. znárodnění, přesuny výroby, slučování různých značek, důraz na kvantitu na úkor kvality díky orientaci vývozu na tehdejší Sovětský svaz, nedostatek financí na vývoj) neodvratitelně vedl k celkovému úpadku značky Jawa.
Nicméně začátek padesátých let stále naznačoval slibnou budoucnost... Na vývoji nových motocyklů se pracovalo během celé 2 sv.v., samozřejmě tajně, protože celá výrobní kapacita firmy měla být využita pro potřeby nacistické armády. I výrobní díly byly schovávány v různých továrnách a objektech v okolí továrny. Nová dvěstěpadesátka nebo-li legendární Pérák byl vyvinut v utajení za 2. sv. války a tajně testovaný v přestrojení ve vojenské kamufláži SS. Do sériové výroby byl schválen 14. 3. 1946. Jawa 250 dostala, přezdívku „Pérák” pro svoji pokrokovou konstrukci. Vyznačoval se jednoduchým ale elegantním a líbivým designem a celou řadou konstrukčních novinek. Ve své době se ve třídě lehkých cestovních motocyklů jednalo o nejlepší motocykl na světě.
Od zahájení výroby v roce 1929 do konce roku 2018, tedy za 90 let výroby, bylo v JAWĚ vyrobeno celkem 3 475 209 ks motocyklů, z toho 2 322 076 ks motocyklů o zdvihovém objemu motoru 350 ccm a 959 771 ks motocyklů o zdvihovém objemu motoru 250 ccm, 3942 automobilů a řada sportovních a testovacích motocyklů a prototypů.
Novodobým milníkem pro Jawu je rok 2018. Díky spolupráci s indickou společností Shineray se licenčně začal vyrábět motocykl JAWA 350 OHC Speciál. Společnost MAHINDRA GROUP vyrábí tři provedení motocyklů JAWA postavené na základě licenční smlouvy o výrobě motocyklů JAWA v Indii. V r. 2019 pokračuje spolupráce Shineray - JAWA zahajuje výrobu motocyklu JAWA 350 OHC Scrambler.
Model JAWA 300 CL vyrobený v Indii se od r. 2020 začíná prodávat nejen v Čechách ale i v ostatních zemích Evropy. V ten samý rok se do prodeje dostává motocykl RVM 500 by JAWA postavený ve spolupráci s dovozcem motocyklů JAWA do Argentiny. Posledním motocyklem, vzešlým ze spolupráce při výrobě motocyklů JAWA se společností Shineray, je motocykl JAWA 350 OHC Speciál ST z roku 2021.
Zajímavou kapitolou značky JAWA jsou i úspěchy v závodním sportu. Ing. F. Janeček si uvědomoval, jaký význam mají pro reklamu sportovní úspěchy, které mohou zároveň ukázat, ja kvalitní motocykly jsou v továrně vyráběny. Po druhé světové válce snad nebyla disciplina motocyklového sportu, pro který by Jawa nepostavila speciální stroj.
Již v roce 1931 se Jawa poprvé účastní slavné „Šestidenní” - E. Stokuč jel na stroji JAWA 500 OHV a přestože ho pronásledovala řada poruch, soutěž dokončil na třetím místě s bronzovou medailí. V následujících letech přiváželi jezdci na JAWÁCH ze Six Days řadu zlatých medailí, v letech 1935 a 1938 obsazuje Trophy Team na JAWÁCH druhé místo. V r. 1947 získávají výteční českoslovenští jezdci díky strojům JAWA a ČZ poprvé na Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěži obě hlavní trofeje – Světovou trofej a Stříbrnou vázu… Motocykly JAWA jako tovární tým naposledy jedou na Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěži v roce 1989. Od roku 1932, kdy se zúčastnili poprvé, získaly 15x Světovou trofej a 17x Stříbrnou vázu; v některých případech společně s motocykly ČZ.
V letech 1935 a 1936 se Jawa úspěšně angažovala i v závodech motocyklů na ploché dráze, která byla v tehdejším Československu nejpopulárněnjším motocyklovým sportem - např. nejstarším plošinářským závodem v Evropě byla Zlatá přilba v Pardubicích, která se jela poprvé již v roce 1929.
F. Brand a V. Vitvar přiváží vavřínové věnce i ze silničních rychlostních závodů . V roce 1961 se František Šťastný stává vicemistrem světa v nejpopulárnější motoristické disciplíně, v silničních závodech motocyklů. V průběhu 60. let obsadil ještě několikrát v celkovém pořadí třetí a čtvrté místo.
Motokros Bylo ještě jedno období, kdy se JAWA objevovala v motokrosu často na stupních vítězů, a to v létech 1966 a 1967 v seriálech Mistrovství světa zásluhou Vlastimila Válka. Nakonec obsadil ve světovém šampionátu vynikající čtvrté místo a získal tím nepopulární „bramborovou” medaili.